En mann i hatt kneler blant kaffeplanter, med modne røde kaffekirsebær i den ene hånden og tørkede svarte bønner i den andre - et bilde som avslører reisen fra gård til kopp bak mange fakta om kontorkaffe.

Miko vinner Fairtrade Frontrunners Award for tredje år på rad

Nesten 45 % av all kaffe Miko selger er Fairtrade-sertifisert, og det er særlig deres merkevare Puro som står bak suksessen.
Anerkjennes for rettferdig handel

For tredje år på rad er Miko kåret til vinner av Fairtrade Frontrunners Award i kategorien «Fairtrade Premium generert globalt av et belgisk merke».

Hvert år publiserer Fairtrade Belgium sin såkalte Frontrunners Scorecard, som rangerer selskaper etter innsatsen de gjør for rettferdig handel. Her vurderes blant annet volumet av Fairtrade-produkter solgt, markedsføring og tiltak utover selve sertifiseringen. I år ble det også lagt til en ny kategori, som måler forbruket av Fairtrade-kaffe i offentlige tjenester i godkjente «Fairtrade-kommuner» i Flandern.

– Miko er en viktig samarbeidspartner når det gjelder å skape positiv innvirkning sammen, sier Philippe Weiler, administrerende direktør i Fairtrade Belgium. – Gjennom denne prisen ønsker vi å anerkjenne deres innsats for mer rettferdige handelspraksiser.

En gruppe på åtte personer står innendørs, og en mann holder en pris. Bak dem henger to reklamebannere med fakta om kontorkaffe.

Puro Fairtrade coffee

Mikos prestasjoner i kategorien «Fairtrade Premium» er særlig drevet av det velkjente merket Puro, som har vært Fairtrade-sertifisert siden 2005. Bare i 2024 genererte Miko over 687 000 euro i Fairtrade-premium fra sine utenlandske salg. Totalt – inkludert det belgiske hjemmemarkedet – har Miko bidratt med nærmere 840 000 euro til Fairtrade-formål.

I tillegg til å tilby 100 % Fairtrade-sertifisert kaffe, støtter Puro bevaring av regnskog gjennom samarbeid med miljøorganisasjonen World Land Trust. Siden oppstarten har Puro vært med på å beskytte over 620 millioner kvadratmeter regnskog – tilsvarende fire ganger arealet til hele Brussel.

– Vi er utrolig stolte av reisen vår med Puro så langt, sier Karl Hermans, administrerende direktør i Miko. – Å vinne Fairtrade Frontrunners Award igjen er en flott anerkjennelse av vår innsats for bærekraft og rettferdighet. I dag er nesten 45 % av all kaffen vi brenner Fairtrade-sertifisert, og målet er å nå 50 % innen 2030. I tillegg velger én av tre flamske kommuner Puro som sin kaffe. Sammen med Fairtrade Belgium ønsker vi å øke bevisstheten rundt rettferdig handel ytterligere.

Om Miko

Miko har levert kaffeløsninger i over 200 år og hadde i 2024 en omsetning på 277 millioner euro. Konsernet er representert i blant annet Belgia, Frankrike, Storbritannia, Nederland, Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Polen, Tsjekkia, Slovakia og Australia.
Mer informasjon: mikogroup.be

Om Fairtrade

Fullstendig scorecard og rangeringer finnes på Fairtrade Belgiums nettside: fairtrade.net Du kan lese mer om vårt miljøarbeid her.

VELG RIKTIG KAFFEMASKIN
Ta kaffemaskin testen
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
1
2
3
4
5
Hvor mange ansatte har dere?

Fyll inn skjema hvis du vil bli kontaktet

Kaffemaskin fra Kaffebryggeriet

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Flere artikler

Skroll til toppen