7 tips til hvordan velge ny kaffeleverandør

to businessmenn som tar hverandre i hånden under et møtet

Hvordan velge ny kaffeleverandør?

Det er ingen tvil om at kaffe er viktig for oss. Like viktig er det med kaffe på jobb, men det er ikke alltid like lett å velge hvilken kaffe og kaffeleverandør som er riktig for din bedrift. Det kan være lurt å avdekke de viktigste kriteriene for kaffemaskin til bedriften. Videre vil det være viktig å finne en leverandør som kan tilpasse kaffeavtaler og kaffeløsninger til din bedrift. Her er noen enkle følgeregler for hvordan man bør gå frem for å finne en ny kaffeleverandør. 

1. Se på leverandørenes regnskap

På proff.no, Pure Help el. lignende vil du finne informasjon om leverandørenes likviditet, lønnsomhet og soliditet. Å ta hensyn til disse tallene vil kunne si noe selskapet du inngår avtale med som bedrift er et sunt og friskt selskap som ikke står i fare for å gå konkurs eller som må spare på ressurser for å overleve. Dette vil i så fall gå ut over servicenivået, og det kan bli vanskelig å etterleve det man har lovet i kontraktsforhandlingene. Velg lokal leverandør med rask responstid og god service.

2. Les nøye gjennom leasingavtalen

De fleste kaffeleverandører har et samarbeid med et leasingselskap, og kundene velger ofte å lease kaffemaskiner fordi det er en god løsning for bedriften. Men det er verdt å merke seg at dersom din kaffeleverandør går konkurs i løpet av leasingperioden, vil du som kunde fortsatt være nødt til å betale dine forpliktelser overfor leasingselskapet. Du vil da ikke motta varer eller teknisk hjelp av det selskapet du inngikk avtale med. Derfor, som nevnt ovenfor, er det viktig å være nøye og kritisk til regnskap og soliditet av leverandør , uansett hvor billig og flotte maskiner leverandøren tilbyr, og hva de lover. 

3. Finn ut hva det koster å lease en kaffemaskin eller kaffeavtale

Det er mange løsninger der ute og mange velger dessverre å skjule kostnader med mindre skrift. Noen deler opp alle priser i avtalen, som kaffemaskin, kaffe og ingredienser, serviceavtale, frakt, ekstralevering osv. Om man ikke får med seg alt kan man risikere at laveste valgte tilbud blir dyrest til slutt. 

4. Hva kan du forvente deg av en serviceavtale?

Avtalene er ganske like for alle selskaper i kontraktforhandlingen, men dessverre lover mange mer enn de kan levere. Finn ut hvor mange ansatte leverandøren har i sin serviceavdeling og hvilken erfaring de har med teknisk service. Slik vil du sikre at din kaffemaskin fungerer etter avtale hver dag i hele leasingperioden. Sjekk også om dere må bestille varer til kaffemaskinen selv og om dette blir tilsendt eller om det er kaffeleverandøren som selv leverer varer og etterser maskinene hver måned. Man bør også forsikre seg om kort responstid og om de står inne for det de lover. Ingen ønsker å være tom for kaffe eller ha en kaffemaskin som er i ustand i flere uker. 

5. Kvalitet på kaffemaskiner, kaffe og service

Du får det du betaler for. Er det unaturlig billig kan man ende opp med en løsning hvor ansatte blir misfornøyd. Ingen vil ha en kaffeløsning hvor kaffemaskinen ofte stopper, dårlig service og oppfølging på maskinene og smaken på kaffen er vond. Dette fører til at kaffemaskinen ender opp som en irritasjon fremfor glede på arbeidsplassen. Sjekk derfor nøye hvilken kvalitet maskinen(e) og kaffen har, og hvilken kvalitet  leverandøren leverer på service og oppfølging til kunder. Mange selskaper bruker mye ressurser på salg og markedsføring, og er mer opptatt av å bare selge avtaler enn å levere det de forplikter seg til i avtaletiden. Se derfor etter selskaper som har en stor og tung serviceavdeling, med fokus på service, kompetanse og erfaring hos teknisk personell. Betal heller litt mer for kvalitet og bli stolt av produktet dere leverer til ansatte og kunder. 

6. Sjekk referanser

Det kan alltid være lurt å sjekke hva andre sier om leverandøren. Hvilke kunder har de? Hvor lenge har de vært kunder? Er de fornøyde? Har de en leverandør som oppfyller anbefalingene over?

7. Besøk Showroom

Alle seriøse kaffeleverandører har et Showroom med alle sine maskiner og produkter. For å bli trygg på valget anbefaler vi å besøke leverandøren for å se og smake på produktene, samt bli kjent med selskapet og de ansatte. Dette vil være det som gir den endelige og gode følelse for å velge riktig – gitt at punktene over er fulgt.

Er du nysgjerrig på våre avtaler og hva vi kan tilby din bedrift?

Del dette innlegget

Relaterte innlegg

Scroll to Top