Hvordan velge riktig kaffemaskin og leverandør?

Det er mye å tenke på når du skal velge en ny leverandør ved kjøp av ny kaffemaskin til bedriften. Viktigst er at du bør være sikker på at leverandøren tilpasser sine avtaler og løsninger til din bedrift. Med så mange valg, kompliserte avtaler og en rekke kaffealternativer kan det være vanskelig å vite hva og hvem som passer best for din bedrift. For å finne riktig kaffemaskin og leverandør til bedriften din er det lurt å ha noen sjekkpunkter på plass. I dette innlegget tar vi en titt på noen viktige spørsmål du bør stille før du inngår en avtale med din nye leverandør. 

1. Har du sett kaffemaskinen, og liker du kaffen?

Vi anbefaler at du besøker leverandørens Showroom for å teste ut både kaffemaskinen og kaffen de tilbyr.  Det er helt nødvendig at du får sjansen til å se og teste kaffemaskinen før du fullfører kjøpet for å sikre at den oppfyller alle dine krav og at den er brukervennlig . Du bør også smake på kaffen som leverandøren tilbyr for å være sikker på at du er fornøyd med kvaliteten og smaken. 

2. Tilbyr kaffemaskinen alle kaffevariantene du/dere ønsker?

I dag kan du få kaffemaskiner som lager utmerket latte, cappuccino, te og kakao, og de fleste kontorer foretrekker alle disse alternativene for å ta vare på både ansatte og gjester. De fleste av våre kaffemaskiner kan blant annet tilpasses, slik at kaffemaskinen lager de kaffevariantene din bedrift ønsker å ha på kontoret. 

 
3. Er du komfortabel med daglig rengjøring av kaffemaskinen?

Kaffemaskiner som behandler fersk kaffe inneholder et element av daglig rengjøring. De fleste kaffemaskiner ble i utgangspunktet utformet for HORECA-markedet og er bedre egnet for profesjonelle hender.  En annen ting å være oppmerksom på er bruken av melkevarianter. En kaffemaskin som bruker fersk melk tar for eksempel lenger tid å rengjøre. Alternativet er å være på utkikk etter en kaffemaskin som har en automatisk rengjøringssystem.

Vi tilbyr blant annet Franke kaffemaskiner som kommer med et EasyClean rengjøringssystem som sparer deg for tid, og som er mer hygienisk og trygg. 

4. Hvilke tilbakemeldinger har leverandøren fått fra eksisterende kunder?

Det er alltid lurt å sjekke ut om leverandøren kundereferanser og hva kunder sier om deres erfaring med leverandøren. Ofte kan det være et dårlig tegn dersom leverandøren ikke har synlige referanser på deres plattform. Bruk litt tid på å undersøke hva folk har å si om dem, og sjekk dem gjerne ut på sosiale medier for å få et overblikk over kundetilfredsheten.

5. Er vedlikehold inkludert i kostnaden (avkalking, sjekk av kvernen, filterskifte)?

Du vil ikke bli etterlatt med uventede kostnader og tid brukt på nødvendig vedlikehold av maskinen din. Finn derfor ut nøyaktig hvilke vedlikeholdstjenester som er inkludert i avtalen og at du er komfortabel med det du må gjøre selv.

6. Hvor raskt serverer kaffemaskinen en kopp kaffe?

Kontorer med mange ansatte kan fort få lang kø ved kaffemaskinen dersom kaffemaskinen har lav ytelse og lang bryggetid. De fleste kaffemaskiner bør kunne kverne en kopp kaffe eller servere filterkaffe på under 30 sekunder.

7. Hva er responsgarantien for service?

Dersom kaffemaskinen din bryter sammen bør du ikke vente lenger enn nødvendig på at den skal bli reparert. Sørg for at du spør leverandøren om hvor lang responstiden er, hva reglene er for førstegangsreparasjon og om de kan garantere at du vil få en respons innen en maksimal tidsperiode.

8. Vil leverandøren støtte deg med flere kaffetyper gjennom avtalen?

Du vil kan skje ikke binde deg til den samme kaffetypen gjennom hele avtaleperioden. Derfor bør du sørge for at kontrakten din er fleksibel nok til å la deg velge blant en rekke drikker når du vil.

Ta gjerne kontakt med oss for mer informasjon om Kaffebryggeriet og vårt utvalg av kaffemaskiner og tjenester.