8 overraskende grunner til at kaffe er bra for deg

Spør en hvilken som helst kaffedrikker og de vil fortelle deg at: kaffe har verdifulle fordeler. Utover den deilige aromaen og energistarteren om morgenen er det økende bevis på at våre kaffevaner faktisk kan ha innvirkning på helsen vår…for det bedre!
Så hvordan har det seg at kaffe er bra for deg?

  1. Forbedrer humøret ditt

Det kan være en grunn til at en kopp kaffe kan få frem smilet om morgenen. Det er økende bevis på at kaffe øker dopaminproduksjonen i hjernen. En studie fant ut at kvinner som drakk fire eller flere kopper kaffe hver dag hadde 20 prosent mindre sannsynlighet for å lide av depresjon.

  1. Hjelper med å motvirke diabetes 

Mennesker som drikker mye kaffe har mindre sjanse for å utvikle type 2 diabetes enn de som drikker mindre mengder, eller ikke drikker kaffe i det hele tatt, i følge noen studier. I følge Harvard Medical School er dette fordi det inneholder ingredienser som senker blodsukkernivået. Det er ikke kjent hvilken ingrediens som gir denne effekten. Fordi effektene faktisk kan være sterkere med koffeinfri kaffe er det trolig ikke koffeinen som står bak dette. Noen forskere tror at det er antioksidantene, og at bryggemetoden spiller en stor rolle.

  1. Beskytter hjertet ditt

To eller flere kaffekopper hver dag kan beskytte deg mot hjertesvikt, i følge en av Harvards studier. Forskere fant ut at personer som drakk fire kopper kaffe hver dag hadde 11 prosent lavere risiko. Andre studier har vist at større inntak av kaffe, samt grønn te, kan redusere risikoen av slag og hjerte- og karsykdommer. Interessant nok virker dette å være mer sant for kvinner enn for menn.

  1. Bra mot Parkinson

Studier har vist at koffeinen i kaffe kan hjelpe personer som har Parkinsons sykdom med å håndtere de ukontrollerte bevegelsene. Andre har vist at et høyere inntak av kaffe er knyttet til en lavere risiko for å utvikle Parkinson generelt. Harvard Medical School sier derimot at disse fordelene kan være begrenset til menn.

  1. Forhindrer gallestein

Gallesteiner er smertefulle, men kaffe kan hjelpe med å holde dem i sjakk. En studie utført i Italia kom frem til at folk som regelmessig drakk kaffe eller vin, eller som spiste fisk eller helkornbrød, hadde mindre sannsynlighet for å utvikle gallesteiner. De fleste forskere er likevel enige om at beviset for dette forholdet fortsatt er svakt.

  1. Elsker leveren din…

Flere studier har koblet kaffeinntak til leverhelse. Mange forskere er enige om at hvilken type kaffe du drikker spiller en rolle. Filtrert kaffe, for eksempel, antas å være mer hepatobeskyttende fordi filteret forhindrer at stoffer som kahweol og cafestol når koppen din. Disse stoffene kan forårsake en økning i leverenzymer, selv om en studie ser ut til å motbevise dette. Espresso, på den andre siden, inneholder sukrose, som kan øke alvorlighetsgraden av leversteatose.

  1. …og beskytter den mot kreft?

Kaffeinntak har blitt knyttet til 50 prosent redusert risiko for leverkreft. Flere studier bekrefter at kaffedrikking reduserer risikoen for leverkreft betydelig,, særlig hvis du er mann. Dette antas å være delvis fordi kaffe stopper uttrykket av gener som forårsaker betennelse, spesielt i leveren. Noen studier viser at de to stoffene som er nevnt ovenfor, kahweol og cafestol, kan være beskyttende mot kreft. Tilleggsstudier har knyttet den varme drikken til redusert risiko for bryst-, tarm- og rektalkreftformer også.

  1. Gir deg et lengre liv

En studie som stod for dårlige livsstilsvaner (som f.eks. å spise rødt kjøtt og hoppe over treningen) fant ut at de som drakk minst én kopp kaffe hver dag reduserte risikoen for å dø av livsstilsrelaterte helseproblemer over en periode på ti år.

Så kaffe er bra for deg, men ikke for mye av det 

Kaffe kan absolutt gi en rekke fordeler, men ikke fyll helt opp enda. Noen forskere har knyttet inntak av store mengder ufiltrert kaffe, som espresso, til økt kolesterolnivå, mest sannsynlig på grunn av cafestol. Og dersom du er følsom overfor koffein, kan det å hoppe på kaffevognen føre med seg ubehagelige bivirkninger som engstelse, kvalme og hodepine.